Kursens mål
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper i programmering och datalogiska begrepp. Vi använder Python då det är relativt okomplicerat och därmed lämpligt som första programmeringsspråk, men fortfarande ett av de mest populära programmeringsspråken.
Kursstruktur
Kursen består av föreläsningar, övningar och laborationer. Dessa tillfällen är schemalagda, du finner schemat i KTH Social. Det ingår även egna studier som du schemalägger själv.
Under första halvan av kursen börjar varje vecka med egen förberedelse inför en föreläsning. Därefter följer en laborationsuppgift inför en avslutande övning.
Föreläsningarna ges i kursens zoomrum för helklass. Dessa kommer att vara interaktiva, men de relevanta delarna spelas in och görs tillgängliga när de är genomförda.
Övningarna sker i mindre grupper och är generellt mer interaktiva än föreläsningarna. Dessa ges också online, men det finns möjlighet till begränsat deltagande på campus. Det finns salar bokade så att ni har någonstans att sitta om ni är på campus.
Laborationerna är uppgifter som är till för ditt lärande, men du måste klara av dem för att bli godkänd på kursen. Dessa ska genomföras i grupper om två personer.
Laborationstillfällena är en möjlighet för dig att få hjälp med problem relaterade till uppgifterna. Dessa sker online, men datorsalarna finns bokade för dem som inte har en dator hemma som de kan arbeta med.
Kursmoment och examination
Kursen består av tre Ladokmoment (studiemedelspoängsmoment)
- LAB1 (1,5 hp) Utgörs av fem stycken inledande laborationer som man arbetar med parvis. Betyg godkänt/underkänt (G/U).
- LAB2 (1,5 hp) Individuellt datorprov för att testa kunskaperna från LAB1. Betyg G/U.
- LAB3 (3,0 hp) Benämns P-del (P som i projekt) och utgörs av en större individuell programmeringsuppgift. Graderad betygsskala A–E för godkänt samt F och Fx för underkänt.
Sammanlagt 6 hp eller c:a 160 timmar arbete.
Laborationer (LAB1)
Labbarna arbetar ni med i grupper om två.
Under de schemalagda laborationstiderna har ni möjlighet att få hjälp, men det mesta av arbetet utför ni på egen tid.
Redovisning sker genom att lösningen laddas upp här på Canvas samt att man närvarar vid övningen och där deltar i redovisningen. Kan man ej närvara vid övningstillfället kan man ej bli godkänd på laborationen (av skälet att en uppladdning av en fil då vore enda examination). Då får man istället redovisa missade laborationer muntligt vid ett uppsamlingstillfälle i slutet av perioden (omkring tentaveckan), eller i mån av tid under ordinarie labbpass.
Datorprov (LAB2)
Efter de inledande labbarna förväntas man ha grundläggande programmeringskunskaper och dessa examineras med ett datorprov (LAB2). Detta ges i Canvas. Samarbete är inte tillåtet. Provet ges en gång var fjärde fredag kl 15:15 tills att ingen längre skriver (eller att nästa kurs börjar, men så länge brukar aldrig behövas).
P-del (LAB3)
Andra halvan av kursen ägnas åt P-delen (LAB3), vilket är en större, individuell programmeringsuppgift i Python — en så kallad “P-uppgift”. P-delen redovisas i tre steg under kursens andra halva. De tre stegen är:
-
Specifikation: Innan programmet skrivs ska en specifikation redovisas. Syftet med specifikationen är att du ska tänka igenom problemet innan du försöker lösa det.
-
Granskning: Innan det färdiga programmet kan redovisas för en handledare ska det granskas av en annan kursdeltagare som provkör programmet, sätter sig in i koden och bedömer det m h a ett protokoll. Det är obligatoriskt för varje kursdeltagare att granska ett program.
-
Slutredovisning: Du väljer (normalt via webben) en tid för slutredovisning. Uppgiftslydelsen, specifikationen och
granskningsprotokollet ska medföras till slutredovisningen. Den senaste versionen av källkoden ska ha laddats upp till Canvas i förväg.
Uppgifterna är tänkta att vara något så när svåra och tidskrävande, räkna med c:a 80 timmar för en medelsvår uppgift.
P-uppgifterna kan kräva olika tidsomfång beroende på tillvägagångssätt, tidigare programmeringserfarenhet etc. Tänk på att i enlighet med EECS:s hederskodex alltid ange varifrån koden kommer när det inte är din egen.
Betyg
Betyget på kursen avgörs helt av P-uppgiften. De flesta uppgifterna kan byggas på för att ge högre betyg. I övrigt gäller följande:
E = Godkänd P-redovisning av uppgift som lösts tillräckligt bra (max tre påpekanden).
D = Godkänd P-redovisning med ett perfekt program, dvs inga anmärkningar i protokollet (väl uppdelat, ingen kodupprepning, bra dokumenterat m.m.).
För betyg högre än D krävs att grunduppgiften (E-delen) redovisas före kursomgångens slut. Annars måste man komma tillbaka nästa gång kursen ges.
Kraven på ett perfekt program gäller hela programmet, inklusive extrauppgifter.
C = Kraven för D + en extrauppgift med betyg C (ofta hantering av felaktig inmatning).
B = Kraven för C + en extrauppgift med betyg B (ofta en svårare algoritm).
A = Kraven för B + en extrauppgift med betyg A (ofta grafiskt användargränssnitt, avancerad algoritm eller användande av tredjepartsbibliotek).
Om du är missnöjd med assistentens betygsättning kan du överklaga detta till kursansvarig.
Plussa
På KTH finns en rätt att tenta om för att få högre betyg fast tentan redan är godkänd. I kurser med andra typer av examination (än tenta) måste vi av kostnadsskäl begränsa denna rätt. Följande regler gäller i denna kurs:
- Den som har redovisat sin P-uppgift under kursens gång kan efter det höja sitt betyg, men bara inom ett år från kursstart, sen är det försent.
- Plussning sker genom att man kan behöva förbättra programkvalitén eller göra vissa extrauppgifter. Ibland kan man också göra en helt ny uppgift.
- Redovisningen görs vid något av uppsamlingstillfällena för P-uppgifter.
Notera: Ett sätt att få ett högre betyg än D efter kursens slut, utan att vänta tills nästa kursomgång, är att redovisa och få ett E eller D innan kursens slut och därefter plussa upp betyget.
Fusk
Fusk ses väldigt allvarligt. Vi citerar några utdrag ur 10 kapitlet i Högskoleförordningen (SFS 1993:100):
Allmänna bestämmelser
1 § Disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter som
1. med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid
prov eller när en studieprestation annars ska bedömas,
2. stör eller hindrar undervisning, prov eller annan verksamhet inom
ramen för utbildningen vid högskolan,
3. stör verksamheten vid högskolans bibliotek eller annan särskild
inrättning inom högskolan, eller
4. utsätter en annan student eller en arbetstagare vid högskolan för
sådana trakasserier eller sexuella trakasserier som avses i 1 kap. 4
§ diskrimineringslagen (2008:567).
Den första punkten är den som avser fusk, eller vilseledande vid examination som det kallas. Om sådan inträffar får högskolan vidta åtgärder. Igen från 10 kapitlet i Högskoleförordningen (SFS 1993:100):
Disciplinära åtgärder
2 § De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning.
Ett beslut om avstängning innebär att studenten inte får delta i
undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen
vid högskolan. Beslutet skall avse en eller flera perioder, dock
sammanlagt högst sex månader.
Ett beslut om avstängning får också begränsas till att avse tillträde
till vissa lokaler inom högskolan.
Fusk utreds av disciplinnämnden, igen från 10 kapitlet i Högskoleförordningen (SFS 1993:100):
Disciplinnämnden
3 § Ärenden om disciplinära åtgärder skall, om inte annat följer av 9 §,
handläggas av en disciplinnämnd. En sådan nämnd skall finnas vid varje
högskola.
4 § Disciplinnämnden skall bestå av rektor som ordförande, en lagfaren
ledamot som skall vara eller ha varit ordinarie domare och en
företrädare för lärarna vid högskolan. Studenterna vid högskolan har
rätt att vara representerade i nämnden med två ledamöter. Förordning
(1998:1003).
Det vill säga en domare från svensk domstol är med i bedömningen. Slutligen:
13 § När ett beslut om avstängning har fattats, skall underrättelser om
detta genast tillställas Centrala studiestödsnämnden och de organ inom
högskolan som berörs.
Det vill säga: om ni blir dömda till avstängning kommer ni eventuellt att även tappa ert CSN-stöd, beroende på längden av avstängningen.
EECS-skolan vid KTH har utarbetat en hederskodex för att underlätta att inte råka vilseleda vid examination. Se EECS:s hederskodex för detaljer.
Studentexpeditionen och servicecenter
Du finner information om studentexpeditionen och servicecenter här. De kan hjälpa till med diverse administrativa saker, exempelvis kursregistrering, tentamen och passerkort.
Studenthälsan
Du har även tillgång till Studenthälsan.